Sillä on väliä, miten tuotteesi sijoitat: Näillä neljällä vinkillä maksimoit tuotemyynnin!

Kun kuluttaja astuu liikkeeseen, ensivaikutelma syntyy välittömästi ja sillä on äärimmäisen suuri merkitys. Liikkeen ensivaikutelmaan vaikuttaa tottakai liikkeen sisustus, mutta myös tuotehyllyillä ja niiden sijoittelulla on väliä. Oikeanlaisilla järjestelyillä ja pienilläkin muutoksilla voidaan vaikuttaa suuresti asiakkaiden ostokäyttäytymiseen ja tuotemyynnin kasvuun.

1. Liikkeen etuosa tärkeässä roolissa

Liikkeen etuosa on luonnollisestikin yksi kriittisimmistä alueista, sillä asiakkaat kiinnittävät siihen ensin huomionsa. Tuotteiden sijoittaminen lähelle sisäänkäyntiä lisää niiden näkyvyyttä ja houkuttelevuutta sekä liikkeeseen saapuville kuin liikkeen ohitse käveleville potentiaalisille asiakkaille.

2. Oikea puoli vetää puoleensa

Tutkimusten mukaan ihmisillä on tapana katsoa liikkeeseen sisään astuessaan oikealle puolelle liiketilaa. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että suurin osa ihmisistä on oikeakätisiä. Mikäli mahdollista, tuotemyyntihylly kannattaa sijoittaa ulko-oven läheisyyteen oikealle puolelle. Tällä tavoin voit lisätä tuotteiden myyntiä huomattavasti.

3. Tuotteiden sijoittelulla on väliä

Sillä on väliä miten tuotteet hyllyyn asetellaan. Joskus näkee, että tuotteet on aseteltu myyntihyllyyn niin, että tuotemyyntihylly näyttää enemmän “displaylta” eli somisteelta kuin varsinaiselta myyntihyllyltä. Tuolloin on riskinä, että asiakas ei uskalla jäädä hyllyn luo ostoksille. Tuotteet kannattaakin sijoittaa hyllyn etureunaan ja varmistaa, että hyllyssä on myös riittävästi tuotteita. Silmäntasolla olevat tuotteet saavat luonnollisesti eniten huomiota, joten parasta katetta tuottavat tuotteet kannattaa ehdottomasti sijoittaa tälle korkeudelle.

Ylä- ja alahyllyjen tuotteet eivät kuitenkaan ole automaattisesti tuomittuja jäämään unohdukseen, sillä niitä voi käyttää mm. edullisemmille tuotteille tai erikoistuotteille.

4. Ota ammattilainen avuksi

Hyllyttäminen ei ole vain tuotteiden asettamista paikoilleen. Se on osa yrityksen strategiaa, jossa otetaan huomioon asiakkaiden ostokäyttäytyminen. Muistathan hyödyntää tuotemyynnin tehostamisessa myös liikkeesi näyteikkunaa sekä ulkostandyja.

Jos tarvitset apua tuotehyllyjen sijoittamisessa, suunnittelussa tai hyllyttämisessä, me autamme mielellämme.

Ota meihin yhteyttä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *