ALV-korotus tulossa! Ei hätää – näin houkuttelet asiakkaita hintapaineista huolimatta!

risu kampanja

Arvonlisävero eli ALV on Suomessa yleisesti perittävä kulutusvero, jota maksetaan lähes kaikista tuotteista ja palveluista. ALV on välillinen vero, mikä tarkoittaa, että se lisätään tuotteiden ja palveluiden hintaan ja lopullinen maksaja on kuluttaja. Yritykset, jotka ovat arvonlisäverovelvollisia, voivat kuitenkin vähentää ostamiensa tuotteiden ja palveluiden ALV:n omassa verotuksessaan, jolloin ALV toimii yrityksille ns. läpikulkueränä.

Yritys on arvonlisäverovelvollinen, kun sen vuosittainen liikevaihto ylittää 15 000 euroa. Tämä raja nousee 20 000 euroon vuoden 2025 alusta. Jos yrityksesi liikevaihto ei ylitä tätä rajaa 12 kuukauden aikana, yritystä ei tarvitse rekisteröidä arvonlisäverovelvolliseksi. Tällöin yritys ei kuitenkaan voi myöskään vähentää ALV:a verotuksessa.

Mitä ALV-korotus tarkoittaa hiusalan yrittäjälle?

1. Kustannusten nousu

ALV-kannan noustessa hiusalan yrittäjä joutuu maksamaan enemmän veroa myymistään palveluista ja tuotteista. Tämä voi johtaa hintojen nostamiseen, jotta yrittäjä saa katettua veron korotuksen aiheuttamat lisäkustannukset.

2. Hinnoittelu

Jos kaikki hiusalan yrittäjät nostavat hintojaan ALV-korotuksen vuoksi, kilpailutilanne säilynee ennallaan. Jos taas jotkut yrittäjät päättävät olla nostamatta hintojaan, he saattavat kyllä houkutella enemmän asiakkaita, mutta tämä voi tapahtua katteen kustannuksella.

3. Kysyntä

On ymmärrettävää, että yrittäjällä saattaa olla muutama hikikarpalo otsallaan kun hän miettii tulevaa alv-korotusta. Hinnankorotukset voivat hieman rauhoittaa asiakkaiden kysyntää, jolloin yrittäjä on hyvä kiinnittää erityistä huomiota mahdollisiin liikevaihdollisiin vaikutuksiin ja tehdä tarvittaessa korjausliikkeitä.

Miten houkutella asiakkaita ALV:n noususta huolimatta?

Epätoivoon ei ole syytä vaipua! Hiusalan yrittäjä voi edelleen houkutella asiakkaita monin eri tavoin. Esimerkiksi erinomaiset palvelu- ja tuotekampanjat voivat luoda lisäarvoa asiakkaille. Panostamalla korkealaatuisiin palveluihin ja tuotteisiin, tarjoamalla esimerkiksi erilaisia lisäpalveluita ja hoitorituaaleja, sekä parantamalla asiakaspalvelua, yrittäjä voi erottua edukseen, säilyttää asiakaskuntansa tai jopa saada lisää uusia asiakkaita.

Jos haluat keskustella aiheesta lisää tai tarvitset hyviä vinkkejä liiketoiminnan kehittämiseen, ota meihin rohkeasti yhteyttä!

Lue myös: Se mihin keskityt, se kasvaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *